Welcome to my blog.. Enjoy your reading!! Keep smiling Ok!!! (^_^)

Khamis, 30 Jun 2011

sila tongkat mata hang la.....

ape ke jadah la ngn aq pagi tadi. menguap bukan main. takat 10 20 ekor setan blumba-lumba nk msuk mulut aku ni. siamang btol. nak kate aq tido lmbt mlm tadi, x gk. aq tdo pkol 11 kot. act pkol 11 tu time aq terjun katil. pkol 9 lagi aq dah hnyut dpn tivi tu. pergh... mmg btol2 kne gam mata aku ni mlm tadi. pe kes tah. bukan x biasa tido lmbt.kdang2 aq lenjan smpai pkol 2 pagi stay up. elok segar bugar je mata aku kt skolh tu. time blajar BM pg tadi, mmg aq wat drama air mata la. siap guna tuala lagi nk lap air mata tu. cibai!

aku igat aq sorang je makhluk Allah yang mengantuk tahap gaban pagi tdi, rupa-rupanya makhluk Allah yg duduk sbelah aq ni pn x kurang hebatnye. siap tdo lagi. tp tido dlam gaya agak cool skit r.. tgn kanan tongkat kpala. dlm mse yg sme, muka dia terlindung la dr pndgn ckg. sedap jugak la dia tido dlm keadaan mcm nk tumbang tu. aku je yg x mmpu nk wt cm tu. krang aq trus tersmbam ke meja lak. kantoi habis la nnt....

Lepas habis subjek BM, tiba la masa yang di geruni oleh warga 5B. mane taknye, datin kami msuk kelas lak lepas ni. sementara tunggu dia masuk kelas uh, sempat gak la aku lendingkan kpala aku ni atas meja barang 10 second. suddenly, prut aq sakit. sengal tol! so, pe lagi, segera la aku berjumpa MR. Clock = (Encik Jam). korang gi la sambung blakang jam...... dgn huruf2 yg korang suka.

Sebaik je habis meeting ngn MR.Clock, aq dh nmpk kehadiran Datin kat depan pintu kelas. Nak jemput aq la tu...

Toksah hang nak berangan. mau naik tumit kasut dia kat kpala kw de la.

Act, dia th ckp pe tah dgn junior2 aku tu. aku pun main bantai la msuk ikot pntu belakang. lantak situ la nk mrah ke ape ke. dh kaw g wt meeting tngh2 koridor tu wat pe? jenuh aq nk lalu tau tak.

Aku ingat aku bakal di marah oleh beliau, tetapi, xda la palak. Cantik!
hahahaha

yang peliknya, elok je dia msuk kelas, semua manusia yang sedang mengantuk, sudah hilang penyakit mengantuknya itu. ajaib!

itu la dia penangan Datin aku tu. Siapa berani, cabar la dia. aku cabar gak, tapi cbar dlm hati je la. tak nak aku kpala bergabung dgn dinding. skit tu........

Rabu, 29 Jun 2011

JaLaN-jAlaAn sAmBiL pEjAm mAtA

Salam....

Sangat sedih dan mengecewakan. result amat-amat tidak memberangsangkan. hari bicara akedemik dah la sabtu ni. so scary... tak tau la nanti mak bapak aq nk bebel pe nanti. bukan aku x berusaha, tp tu la, jwb over confident sngat. lain lak jadinye...

*********************

sabtu ni ada larian satu malaysia. aq sangat malas nk lari. tapi kerana sijil penyertaan peringkat kebangsaan dan hadiah yang agak lumayaan, ku turutkan jua kehendak hati ini. nampak gayanya, x sihat balik la kaki kiri aq ni. dah la hari tu dkat sebulan lebih dia sakit. smpai aq nk wt aktiviti lasak pn x boleh. semuanya dh di berentikan serta merta. aq sngat2 x suka akan kejadian ini.

**********************

bsok tarikh last anta design baju PPS. aq x rse ada budak2 yg rajin nak buat design baju tu. dh la mse dia terhad sngt2. mse ble nk lukis, nk cri idea, nk design bagai. x logik betul la... bg la mse sebulan ke... baru la aq pn dpt join skaki design bju T tu...

than, dlm bulan depan, PS nk adekn aktiviti memasak. act, prtndingn memasak. aq sngt2 mls nk ikut serta coz kne kluarkan modal yang agak bsar. tolong la paham bahawa aku nk exam x lme lagi. bukan takat exam kecik, tapi exam bsar tau x. SPM kot... x kan still nk suruh aq main2 lagi. sudah2 la aq main2 selama ni... aiyoyo....

*********************

tdi, ada la HIM ni, perangai mmg nmpk sngt nk tackle kwn aq. tp x sangka sngt2 attitude dia sngt lemah. hello HIM, tgn tu jgn la nk kurang ajar sngt. kwn aku tu prempuan. bkn lelaki ngok (amik kw). klau aku ni kakak dia or abg dia or adik bradik dia, mmg kw tu dh kne kick ngn aq dh.
kne nak stdy ngn kwn aku tu, tp aq tgok kw tu bnyk main2 je. nk bljr, wt cra nk blajr. sbb kw la, kwn aku tu muka dia dh nk ngis dh kw taw x. bagero pnye HIM (bnyknye dosa aq hri ni...).

no wonder la the awek x suka kw. jaga la prangai tu cik abg oi... awk tu bkn bdk kcik lagi. dh bsar dh pn. msti boleh pkir yg mne elok, yg mne x elok kn. jdi, bwak2 la muhasabah diri tu ok. ksian kwn aq tu tw x. dh kw pnggil dia pn KAKAK, so please respect her as your sister ok?



Sekian..........

Selasa, 7 Jun 2011

Madu Lebah


''Dan Tuhan mu mewahyukan kepada lebah," Buatlah sarang di bukit-bukit, di pohon-pohon kayu dan tempat-tempat di buat oleh manusia, " Kemudian makanlah dari tiap-tiap (macam) buah-buahan dan tempuhlah jalan Tuhanmu yang telah dimudahkan (bagimu). Dari perut lebah itu keluar minuman (madu) yang bermacam-macam warnanya, di dalamnya terdapat ubatyang menyembuhkan bagi manusia. sesungguhnya pada pada yang demikianitu benar-benar terdapat tanda (kebesaran tuhan) bagi orang-orang yang memikirkan."
(QS. An Nahl: 68-69)

Hampir semua orang tahu bahawa madu adalah sumber makanan yang penting bagi tubuh manusia, tetapi tidak ramai yang menyedari sifat-sifat laur biasa dari penghasilnya iaitu Lebah Madu.

Seperti yang kita ketahui, sumber makanan Lebah adalah nektar, yang tidak dijumpai pada musim sejuk. Oleh kerana itulah Lebah mencampur nektar yang mereka jumpa pada musim panas dengan cecair khusus yang dikeluarkan dari tubuh mereka. Campuran ini menghasilkan zat bergizi yang baharu iaitu madu dan menyimpanya untuk musim sejuk yang akan datang.

Menarik untuk diketahui bahawa lebah menyimpan madu lebih banyak dari yang sebenarnya. Soalan pertama yang muncul dalam benak kita adalah "mengapakah Lebah tidak menghentikan pengeluaran yang berlebihan ini, yang hanya membuang masa dan tenaga sahaja?" Jawapan ini terdapat di dalam wahyu yang diberikan kepada lebah seperti yang disebutkan dalam ayat tadi.

Lebah menghasilkan madu bukan untuk diri mereka sendiri, melainkan juga untuk manusia. Seperti makhluk lain ,Lebah juga mengabdikan diri untuk melayan manusia sama seperti ayam yang bertelur setidak-tidaknya sebiji sehari meskipun manusia tidak memerlukannya, begitu juga lembu yang menghasilkan susu melebihi keperluan anak-anaknya.