Welcome to my blog.. Enjoy your reading!! Keep smiling Ok!!! (^_^)

Isnin, 21 Februari 2011

Diet

moh kite msuk bab diet yg x pnh2 aq sbut2kn ni..
why tbo2 jo?
ni smua gara2 aq kne tahan duit dr d blnjkn coz
"nk g kedah + byr duit t'shirt klaz k.."

pyh der nk br jimat dgn duit belnja RM2 je sehari..
kos sara hidup d skolh bkn tkat 2 3 kupang.
ni dh cpai tahap 2 3 hinggit ko tw.
even aq bwk bkal air g skolh, mne la nk tahan smpai petang.
mmg dehydration la aq ble smpai rmh...

dh le beta x dpt tunggang kuda(motor la..) ke skolh...
hu~~~ sdy der...
tp xpe, next month kte naik kuda k..
love my kuda..
*ececeh....*

ok!!!
now kite sbut psal diet yg lebih sihat than diet aq yg sengal tahap gaban uh.

  1. kurangkan makan nasi & makanan berlemak. amalkan makan roti yg ada bijirin bg menggantikan nasi.
  2. keluarkan sweat anda dgn excercise yo... joging paling power r.. nk aerobik pn boleh... klo berenang lg superb la.. berenang ni mmpu mmbkar lemak2 anda smbil mmberi bentuk kepada tubuh anda. x cye, leh la tengok body2 org yg suka berenang k.. jgn jeles beb..jgn lupa buat 3 kali seminggu dan 3o minit untuk setiap sesi.. don't malas2 k.. t hangpa jugak yg rugi..
  3. makan malm uh better buat sebelum pukul 7 la.. bcoz perut kita amik mase 4 jam untuk digest all our food uh. if korg lewat mkn mlm, lmbt la perut korg tu nk cernakan makanan tu dan akan menyebabkn korang buncit. tmbh lg, kadar metabolism pd wktu mlm lbih rendah dan akan menyebabkn mknn tersebut terkumpul dn menjadi lemak.
  4. don't try2 amik pil2 kurus sblum mndptkn nasihat doktor. kebnyakn barang2 ni indh khbr dr rupa. so, befor amik pape produk uh, g la wat research dlu tw.
  5. turun 1 kg sebuln secara tetap lebih baik drp turun secara mendadak. ini mmpu mengganggu kesihtn anda dn kemungkinan untuk berat bdn anda naik secara mendadak amat tinggi.
  6. jgn selalu sangat timbang berat tu, nnt x turun2 hangpa jugak yg sedy. paling x pun, timbang la berat anda sekali sebulan. jgn lebih2 tw..
  7. if korg berjaya menurunkan berat bdn korg, bg la gnjrn kt diri sendiri k.. jgn setrest2 kn diri tu bcoz of diet. contohnya, mkn la 1 bar coklat. jgn risau, berat hangpa takkn naik asalkn korg x mkn coklat uh secara melampau.
try la ye.. insyaalah, berat bdn korg dpt diturunkan...

*tips untuk sesape yg strest n mahu awet muda berdasarkan kajian*

"korang mkn la coklat sekurang-kurangnya 3 kali sebulan. coklat juga dapat melanjutkn jangka hayat korang tw. rugi kpd sesape yg x mkn coklat ni. bnyk kebaiknnye. tp korg mkn tu berpada2 la ye.. jgn sekali hadap, mcm org x pnh mkn coklat je rupa tu"

jadi, smpai sini je la topik kita ni ye..
cik pn x berapa nk bijak sangat bab2 diet ni. klo bab biology form 4 n 5 tu leh la jugak nk jwb.
*tp bukak buku dlu bru jwb*
*hehehehehe*

Tiada ulasan: